Korte inhoud:
Op zijn twaalfde verjaardag krijgt de wees Harry Potter, die bij zijn verschrikkelijke oom en tante woont, te horen dat hij een tovenaar is. Hij begint het volgende schooljaar op Zweinstein, een school alleen voor tovenaars. Daar wordt hij bevriend met Hermelien en Ron. Samen zullen ze het moeten opnemen tegen Voldemort, een duistere tovenaar die Harry’s ouders vermoord heeft. In dit eerste boek van de zevendelige reeks probeert Voldemort het eeuwige leven te krijgen door een magische steen: de steen der wijzen.
Waar:
De setting van het boek is vooral Zweinstein, maar er zijn ook enkele stukken die zich afspelen bij de Duffelingen thuis en in Londen op de Wegisweg. De Duffelingen zijn de oom en tante van Harry met hun zoon Dirk.
Wanneer:
Het verhaal speelt zich voornamelijk rond deze tijd af. In het begin is er wel een stuk waarin verteld wordt hoe de ouders van Harry vermoord werden.
Hoofdthema:
Het belangrijkste thema van het boek is volgens mij tovenarij.
Mijn eigen appreciatie:
Normaal ben ik niet zo’n voorstander van fantasy, maar van dit boek heb ik wel echt genoten. De films van de Harry Potter-reeks had ik al gezien, maar ik had me nooit gewaagd aan de boeken. Nu ben ik blij dat ik het toch geprobeerd heb.
Het boek was zoveel gedetailleerder dan de film en er gebeurde ook veel meer. Zo wordt er veel meer aandacht besteed aan het drakenei van Hagrid en hoe hij deze gekregen heeft en zijn er veel meer proeven die Harry, Ron en Hermelien moeten doorstaan aan het einde van het verhaal om bij de kamer met de steen der wijzen te geraken.
In Harry Potter en de Steen der Wijzen gaat het om meer dan enkel het tovenaarsgedeelte. Het is eigenlijk een boek over vriendschap en vertrouwen, waar die mensen toevallig kunnen toveren. Je kan je perfect een beeld vormen van de personages en de locaties omdat alles zo uitvoerig beschreven is.
Ik ben zeker dat ik na het lezen van dit boek de andere zes ook nog met veel plezier ga verslinden.
Didactische verwerking:
In de laatste hoofdstukken van het boek moeten Harry, Hermelien en Ron
allerlei opdrachten uitvoeren om bij de steen der wijzen te geraken. De leerlingen kunnen voor de didactische verwerking kiezen uit twee creatieve opdrachten. De eerste houdt in dat ze zelf nog een beproeving verzinnen die de drie tovenaars zouden moeten uitvoeren. Dit schrijven ze volledig uit.
De tweede opdracht is voor de leerlingen die niet graag schrijven. Die leerlingen mogen een reeds bestaand fragment creatief verwerken: een tekening maken, met photoshop iets in elkaar steken, een toneelstuk maken, iets knutselen…