Julies Boekenblog



julie.verbeeck@student.kdg.be

Filmanalyse

1. Je vermeldt de gegevens van je gekozen film volgens APA:

Turman, L. (Prod.) en Nichols, M. (Reg.). (1967). The graduate [Film].

Los Angeles: MGM.

2. Je vat de plot van de film zelf samen in ongeveer tien regels (geen gekopieerde samenvatting van het internet).

Benjamin Braddock is net afgestudeerd en komt weer thuis. Daar hebben zijn ouders voor hem een feestje georganiseerd, waar hij van iedereen de vraag krijgt wat hij nu met zijn leven gaat doen. Benjamin heeft geen flauw idee. Mevrouw Robinson, een vriendin van zijn ouders, vraagt of Benjamin haar naar huis kan brengen. Benjamin, die wel wat afleiding kan gebruiken, zegt toe. Eenmaal thuis probeert mevrouw Robinson om Benjamin te verleiden, maar die poging mislukt als haar man thuis komt. Niet lang daarna ontmoet Benjamin mevrouw Robinson in een hotel en begint een verhouding met haar. Al snel ontdekt Benjamin dat de relatie erg leeg is. Zijn bedpartner is alleen geïnteresseerd in seks en wil nergens over praten. Hij gaat op date met Elaine, de dochter van mevrouw Robinson, omdat zijn ouders dit vragen. Elaine komt te weten dat Benjamin een affaire had met haar moeder en wil eerst niets meer met hem te maken hebben. Wanneer Elaine later gaat trouwen met Carl, zoekt Benjamin haar op tijdens de bruiloft, waarna ze samen weglopen.

 

3. Is deze film eerder typisch of atypisch in het oeuvre van de regisseur? Licht kort toe waarom.

De film is typisch in het oevre van Mike Nichols. Hij regisseerde films met verschillende genres maar de dramatische toets komt in bijna alle films voor. 
 

4. Hoe wordt er aandacht besteed aan de beeldcompositie? Geef drie voorbeelden die je opvielen tijdens het kijken. Wat is de betekenis/functie van deze beelden?

  1. Benjamin wordt langs alle kanten beïnvloed bij het maken van plannen voor de toekomst. Hij vindt dit verschrikkelijk. Wanneer voor zijn verjaardag opnieuw allemaal vrienden van zijn ouders langskomen, springt hij met zijn gekregen scubapak in het zwembad. Eerst ligt de focus op hem, het water en de stilte onder water. Daarna krijg je vanuit het water zijn ouders te zien die hem aan de kant van het zwembad staan te bekijken. Je ziet dit alles zogezegd door de ogen van Benjamin. Ik denk dat dit de afstand wil benadrukken die Benjamin probeert te nemen van zijn ouders en iedereen die in zijn plaats keuzes lijkt te nemen. 
  2. Een beetje verder in het verhaal ligt Benjamin op een luchtmatras in het zwembad, waar hij van zijn vakantie geniet. Zijn vader komt hem tegemoet en vraagt hem wat hij aan het doen is. De camera wordt steeds gericht op de persoon die aan het woord is: Benjamin in het water, zijn vader aan de kant. Omdat zijn vader aan de kant staat, wordt hij vanuit kikkerperspectief gefilmd. Hij staat hoger dan Benjamin. Dit geeft volgens mij ook de verhouding van hun relatie weer. Meneer Braddock is de vader van Benjamin en staat dus ook letterlijk hoger in rang binnen het gezin. 
  3. Benjamin neemt de dochter van mevrouw Robinson, Elaine, mee op date. Dit werd hem verplicht door zijn ouders, maar hij had beloofd aan mevrouw Robinson om dit niet te doen. Daarom gedraagt hij zich heel afstandelijk. Dit wordt benadrukt door een close-up van hem met een zonnebril. Wanneer Elaine begint te huilen, neemt hij (opnieuw in close-up) zijn zonnebril af. Zo laat hij ook de barrière vallen die hij eerst tussen hem en Elaine had opgebouwd. 

5. Beschrijf de protagonist, antagonist, dramatisch doel en conflict in deze film.

Protagonist:

De protagonist is Benjamin Braddock. Benjamin is een net afgestudeerde jongeman van twintig jaar. Hij komt uit een welgestelde familie: dat zie je aan zijn gedrag en kledij. Zo doet hij bijvoorbeeld de autodeur van mevrouw Robinson open en staat hij recht wanneer zij bij hem aan tafel aankomt. Hij is een single protagonist met duidelijke willpower. Zo neemt hij initiatief door mevrouw Robinson na hun eerste ontmoeting toch op te bellen voor een afspraakje en neemt hij de beslissing om toch op date te gaan met Elaine, al had mevrouw Robinsom hem dit verboden. 
 
Benjamin is duidelijk een rond karakter. In het begin van de film is hij een teruggetrokken jongen, die niet goed weet wat hij in zijn leven wil bereiken. Hij denkt goed na voor hij een beslissing neemt en weegt alle opties af.  Ook in de affaire met mevrouw Robinson is hij het onderdanige type, dat steeds naar haar pijpen danst. Zijn rol verandert echter na zijn date met Elaine. Dan weet hij namelijk wat hij wil: trouwen met Elaine. Hij wordt veel zelfzekerder en gaat recht op zijn doel af. 
 

Antagonist:

De antagonist in deze film is mevrouw Robinson. Ze is een volwassen vrouw en een vriendin van de ouders van Benjamin. Zij is duidelijk de bron van veel ellende en conflicten. Benjamin begint een affaire met haar. Dit is een eerste zaak die al de nodige spanning met zich meebrengt wanneer zijn ouders haar en haar man uitnodigen voor een etentje en wanneer Benjamin de eerste keer met haar afspreekt in een hotel. 
 
In eerste instantie heeft de antagonist hetzelfde doel voor ogen als de protagonist, namelijk een affaire die enkel gaat om seks en lust, maar na een tijdje staan hun intenties rechtlijnig tegenover elkaar. Benjamin wil een diepgaandere relatie met haar beginnen. Hij wil met haar praten en meer over haar te weten komen. Dit wil mevrouw Robinson niet.
 
Een andere zaak die een conflict  teweeg brengt, is wanneer mevrouw Robinson Benjamin verbiedt om met haar dochter, Elaine, uit te gaan. Benjamin doet dit echter wel, omdat zijn ouders hem hiertoe dwingen. Mevrouw Robinson is razend en chanteert hem door te zeggen dat zij hun affaire aan Elaine zal opbiechten. Benjamin doet dit uiteindelijk zelf. 
 
 

Dramatisch doel:

Het dramatisch doel van de film is volgens mij dat Benjamin zijn leven wil veranderen door het niet langer te laten bepalen door anderen. Toch is er in de loop van een verhaal  sprake van een koersverandering, omdat de protagonist kiest voor een nieuw dramatisch doel. Dit gebeurt wanneer hij beslist om met Elaine te trouwen.
 

Conflict:

De film bevat verschillende conflicten die het bereiken van het dramatisch doel tegenwerken. 
  1. Het eerste conflict, en misschien ook het belangrijkste, is het feit of Benjamin meteen een keuze moet maken voor zijn toekomst, of die keuze nog moet uitstellen. Net omdat hij door iedereen zo gedwongen wordt om een doel voor de toekomst te kiezen, wordt hij in de armen van mevrouw Robinson gedreven. Zij stelt hem namelijk geen vragen. Dit conflict verhindert dus het duidelijke toekomstbeeld van Benjamin.
  2. Een tweede conflict dat te vinden is in de film, is het feit dat Benjamin belooft om nooit uit te gaan met de dochter van mevrouw Robinson en dit toch doet. Dit zorgt ervoor dat de film een totaal andere wending krijgt en de relatie tussen Benjamin en mevrouw Robinson nooit meer hetzelfde kan zijn. 
  3. Een derde conflict wordt veroorzaakt doordat mevrouw Robinson haar dochter wijsmaakt dat Benjamin haar verkracht heeft. Deze leugen zorgt ervoor dat Elaine geen relatie met Benjamin wil beginnen en op date gaat met een 
  4. Het laatste belangrijke conflict dat ik gevonden heb in de film, is het feit dat Elaine met Carl gaat trouwen. Benjamin had haar ook ten huwelijk gevraagd, maar Elaine heeft uiteindelijk besloten, mede door haar moeder, dat Carl de betere keuze was. Dit maakt het moeilijk voor Benjamin om zijn "nog lang en gelukkig" te bereiken. 
 

6. Welke camerabewegingen vielen je op? Analyseer er drie. Wat is hun betekenis/functie?

  1. Een camerabeweging die mij is opgevallen, is degene die we zien wanneer Benjamin met zijn scubapak in het water is gegaan. Eerst krijg je hem van heel dichtbij te zien, maar geleidelijk aan zoomt de camera uit, tot Benjamin bijna nier meer zichtbaar is. Dit benadrukt volgens mij het feit dat Benjamin op dat moment ook gewoon graag onzichtbaar wil zijn. Hij wilt geen keuzes maken. Hij neemt hier letterlijk afstand van zijn leven en de problemen die het met zich meebrengt. 
  2. Benjamin wordt verliefd op Elaine en wil haar ten huwelijk vragen. Hij probeert zijn aanzoek op papier te schrijven. De camera zoomt in op het papier en op het blad staat enkel "Elaine" een paar keer geschreven. Door die close-up wordt er enkel aandacht geschonken aan haar naar en vanaf dat moment weet de kijker dat Elaine de enige persoon is die belangrijk is voor Benjamin, zij is vanaf dat moment de enige waar Benjamin aandacht aan zal besteden. Net zoals de camera. 
  3. Op het einde van de film, wanneer Elaine en Benjamin samen op de bus zitten, volgt de camera even de bus. Daarna verduistert het beeld langzaam tot het zwart is. Volgens mij geeft dit de onzekere toekomst weer van de twee personages. 

7. Beschrijf de production design (decors, kostuums, make-up, rekwisieten, locaties). In hoeverre beïnvloeden al deze aspecten de interpretatie? Geef daar twee voorbeelden van.

  • In het begin van de film vlucht Benjamin weg naar zijn kamer. Wat mij meteen opviel, was het behang. Dat was wit met grijs gestreept en leek wel op de tralies van een gevangenis. Dit is volgens mij bewust gedaan om het accent te leggen op de situatie waarin Benjamin gevangen zit, zolang hij geen concrete keuzes maakt over zijn toekomst. 
  • Ook het scubapak is een rode draad doorheen het verhaal. We zien dit niet alleen wanneer Benjamin dit aanheeft, ook zien we verschillende keren een popje van een scubaduiker in het aquarium. Die scubaduiker staat volgens mij in het algemeen symbool voor Benjamin. Hij is de enige die zijn toekomst kan bepalen en dit kan alleen maar door rust te vinden. Die vindt een scubaduiker in het water.